SentRel tilbyr i samarbeid med Institutt for relasjonsbasert ledelse et utviklingsprogram for ledere og ansatte som arbeider med barn, foreldre og i tverrfaglige grupper. Det er maksimalt 16 deltakere og utviklingsprogrammet fylles opp fortløpende. Se nedenfor for nærmere beskrivelse.
Velkommen til et utviklingsprogram som gir deg personlig påfyll og bidrar til personlig utvikling!
utviklingsProgrammets arbeidsform
Det arbeides prosess- og opplevelsesorientert. Formen veksler mellom teoretiske opplegg og praktisk trening gjennom veiledning, øvelser og rollespill med faglige perspektiver og personlig refleksjon. Det legges stor vekt på arbeid med deltakernes egne erfaringer og selvvalgte problemstillinger.
utviklingsProgrammets mål
- Å utvikle deltakernes selvverd og selvforståelse i møtet med kollegaer og samarbeidspartnere
- Å øke den enkeltes innsikt i personlighetens avgjørende betydning for samspillets kvalitet
- Å klargjøre deltakernes lederidentitet
- Å trene deltakernes rolle som prosessansvarlig og dermed styrke samarbeidet med barn, foreldre, kolleger, ledere m.m.
Målgrupper for utviklingsprogrammet
- Ledere
- Mellomledere
- Ansatte
som arbeider med barn, foreldre og i tverrfaglige grupper.
innhold
Relasjonsperspektiv
- Verdier for likeverdig fellesskap
- Relasjonens betydning for forandring og utvikling
- Den personlige og likeverdige dialogen
- Å være autentisk og personlig
Konflikt og konfliktløsning
- Konfliktforståelse
- Å være en del av konflikten
- Å megle mellom to parter
- Grensesetting i forhold til seg selv og i forhold til medarbeidere m.m.
- Arbeid med motstand og motstandsmekanismer
Gruppeprosesser
- Faser i gruppers liv
- Den gode gruppeatmosfære
- Forandringsprosesser – ledelse av omstillingsprosesser
- Signaler og symptomer på destruktive gruppeprosesser
Relasjonsbasert veiledning
- Veiledningstrapp
- Meg og deg – her og nå
- Kontakt og kontrakt
- Personlig tilstedeværelse versus spørsmålsstilling
Tverrfaglige arbeidsprosesser
- Tverrfaglig beredskap
- Flerfaglig eller tverrfaglig arbeid
- Jeg – du sortering
- Mobilisering av personlig og faglig ansvar
- Å ivareta egen og andres integritet
- Modell for ledelse av tverrfaglige møter
Personlig utvikling
- Ressurser og begrensninger
- Å styrke egen og andres selvverd
- Refleksjon over egen praksis
- Fag-personlig målsetting.
Lederrollen som personlig og faglig utfordring
- Meg selv som leder
- Den profesjonelle problemorienterte samtalen
- Prinsipper og perspektiver i den prosessorienterte samtalen
- Egen fortids betydning for lederidentiteten
- Anerkjennende lederstil
Praktisk informasjon
Undervisere:
- Bjørn O. Larssen – utdanningsleder, lektor og familieterapeut
- Tine Krämer – psykolog og familieterapeut
Deltakerantall: Maks 16 personer
Tid: Totalt 12 samlingsdager arrangert som 6 samlinger à 2 dager
hvor undervisningen dag en er kl. 1000-1700 og dag to er kl. 0900-1600.
Kurssted: Trondheim
Pris: Studieavgift kr 14.900,- pr. semester i 2 semestre.
I tillegg kommer dekning av dagpakke på kursstedet, samt evt. utgifter til opphold.
Kontakt oss på mail: post@sentrel.no eller + 47 911 31 050 for mer informasjon og påmelding.